ابراهیم آریانی؛ عادل زاهدبابلان؛ مهدی معینی کیا؛ علی خالق خواه؛ مصطفی سروش؛ طیبه موسوی
چکیده
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پسرویدادی بود. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی در سال تحصیلی1393ـ1394، تشکیل میداد. روش نمونهگیری تصادفی ساده ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پسرویدادی بود. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی در سال تحصیلی1393ـ1394، تشکیل میداد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی ـ مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 377 نفر است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی (با پایایی 66/0 =α) و پرسشنامه قابلیتهای کارآفرینی در قالب پنج مؤلفه (با پایایی 88/0=α) استفاده شد. روایی ابزار با نظر اساتید راهنما تأیید و دادهها با استفاده از نرم افزار آماری Spss.vs.21 و آزمون آنالیز واریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. تأثیر جداگانه کاربست شبکههای مجازی بر قابلیت ریسکپذیری معنادار است و بر قابلیت کارآفرینی، استقلالطلبی، کنترل درونی، انگیزه پیشرفت و خلاقیت معنادار نیست. همچنین تأثیر جنسیت بر مؤلفه ریسکپذیری و کنترل درونی معنادار و بر سایر مؤلفهها معنادار نیست. در نهایت تأثیر تعامل بین کاربست شبکههای مجازی و جنسیت بر کنترل درونی معنادار و بر سایر مؤلفهها معنادار نیست. آموزش و نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضای این شبکهها و برنامهریزی برای آینده میتواند پیشنهادی اساسی برای سیاستگذاران و دستاندرکاران حوزه مجازی است